onsdag 12 juli 2017

See me

Foto: adllibris.com/se
Jag har sett alla filmatiseringar som finns av Nicholas Sparks böcker, (11 st), men jag har aldrig läst något av honom tidigare. På flygplatsen i Krakow så köpte jag See me, och när jag åkte till Spanien tog jag med den. Nu har jag läst färdigt, och det var samma känsla att läsa det han skrivit som att se filmatiseringarna. En kärlekshistoria, problem som uppstår, spänning för att få veta alla svar och ett gripande slut.

Colin är 28 år och studerar för att bli lärare. Han var ett ordentligt problembarn, med adhd och föräldrar som inte kunde hantera honom trots att de gjorde sitt bästa. Han skickades iväg till militärskola där han blev så mobbad att han såg till att han blev relegerad för att komma undan. Som vuxen släppte han ut all sin destruktivitet och söp och slogs och blev arresterad om och om igen. Till slut lyckades hans pappa och hans advokater få till en deal som gick ut på att om han skötte sig exemplariskt under fem år så skulle hans register raderas, och om han åkte dit för något blev det fängelse för allt han gjort. Han inser då att han verkligen måste förändra sitt liv. Han tränar MMA för att få utlopp för all energi och aggression och börjar plugga till lärare.

En kväll när han är på väg hem efter en MMA-tävling så möter han Maria längs vägen och hjälper henne att byta däck på hennes bil. Hon är livrädd hela tiden, eftersom har är illa tilltygad efter sin match. Maria jobbar som jurist och hon har ett nära förhållande till sin mexikanska familj. När hennes lillasyster Serena får höra om killen som hjälpte till med däckbytet lägger hon ihop två och två och inser att det är Colin som pluggar på lärarprogrammet med henne. Hon ser till att de två möts igen och sakta men säkert börjar deras kärlekshistoria att blomstra.

Första halvan av boken är bara helt mysig, att få följa Colins och Marias växande känslor för varandra. Det är sedan som problemen börjar uppstå. En händelse i Marias förflutna gör sig påmind och skapar stora och livshotande problem. Bokens andra halva handlar om hur de hanterar det, samtidigt som de försöker gå vidare med sitt förhållande.

Gillar man filmatiseringarna av Sparks böcker så kan jag nog efter en läst bok konstatera att man även kommer gilla böckerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar