fredag 30 september 2016

Tre önskningar

Foto: adlibris.com/se
Tre önskningar är Liane Moriartys debutroman. Den handlar om trillingarna Lyn, Cat och Gemma. Lyn är ordningsam, strukturerad och driver ett framgångsrikt cateringföretag. Hon är lyckligt gift, har en liten dotter och bor flott vid Sydneys hamn. Cat är tävlingsinriktad, lite aggressiv och duktig på sitt jobb inom pr. Hon får reda på att hennes man är otrogen mot henne och hennes liv slår i spillror. Gemma upplevs som en fri själ, fladdrig, oansvarig och oförmögen att få ett förhållande att hålla mer än sex månader.

Man får följa dem alla tre och samtidigt som de brottas med nuets problem får man tillbakablickar som allt eftersom visar hur de blev de personer de är idag. Det som verkar perfekt har sina brister. Det som ser hopplöst ut får lösningar. Det oväntade kan ske.

Även om man knappats kan kalla det för djup litteratur så gillar jag boken väldigt mycket. För vem vill ha djup litteratur hela tiden? Jag dras in i trillingarna Kettles värld och jag engagerar mig. Jag kan känna igen mig i olika drag och erfarenheter hos dem alla tre.

En liten rolig detalj i boken är att med jämna mellanrum så kommer det små kapitel när någon person, som man inte vet vem den är, beskriver en situation då den sett trillingarna och berättar vad den tyckte och tänkte om dem. Så ibland får man dem beskrivna lite mer utifrån. Man får veta hur andra uppfattar dem. Vad de själva tycker om varandra och sig själva får man för övrigt veta hela tiden. Det måste vara speciellt att vara trilling...

En trevlig och bra bok, med lagom mycket allvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar