torsdag 4 augusti 2016

Without you

Foto: adlibris.com/se
Förra sommaren, när jag skulle lämna Budapest, använde jag de sista ungerska pengarna till att köpa en bok på flygplatsen. Det var Without you av Saskia Sarginson. Jag började till och med att läsa den förra sommaren. Baksidan lockade med spänning och början levde upp till mina förväntningar. Sedan blev det segt. Jag hade inte lust att läsa och det kändes som att det inte hände något nytt. Boken blev liggandes och någon gång läste jag ett kapitel, utan att fångas och fortsätta. Nu bestämde jag mig för att det var dags att läsa färdigt. Och tro det eller ej men nu fångades jag av historien igen. Nu när jag började närma mig slutet blev det spännande igen och jag ville se hur det skulle gå. Någon annan kanske skulle uppleva det annorlunda men för mig kändes mitten som en transportsträcka, men som helhet är det ändå en bra bok.

Handligen utspelar sig i mitten av 1980-talet i Suffolk i England. 17-åriga Eva och hennes pappa är ute och seglar när det blir en väldig storm. Pappa Max räddas, men Eva kan inte hittas. Endast hennes flytväst återfinns. Max kan inte komma ihåg vad som hänt och mamma Clara går in i sin egen sorg och klandrar Max för att han inte tagit tillräckligt bra hand om Eva. Alla tror att Eva är död, utom hennes lillasyster Faith. Hon tror att Eva räddats av en vild "sälman" och att hon befinner sig på ön en bit från kusten. Ingen tror på Faith, eftersom det inte finns några tecken som tyder på att hennes teori skulle kunna stämma.

Historien berättas utifrån alla familjemedlemmars synvinkel. Vi får även följa Eva, som faktiskt är vid liv på ön så som Faith tror. Fast allt är inte vad det först verkar. En stor familjehemlighet nystas upp under berättelsens gång. En bok om familjeband, sorg, saknad, hopp och tro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar