söndag 5 augusti 2012

Mudbound

Foto: adlibris.com/se
Den första boken som jag läste på Ölandssemestern var Mudbound av Hillary Jordan. Vid en första anblick verkade den rätt så lättläst och tunn. Trots det så visade den sig innehålla mycket djup och gripande öden.

Handlingen utspelar sig i Mississippi, USA, strax efter andra världskriget. Laura som vid 31 år trodde att hon skulle förbli oskuld och ogift mötte Henry och gifte sig med honom. De levde ett behagligt liv i Memphis, nära Lauras familj och fick två flickor. Sedan bestämde Henry att de skulle flytta till en farm som han köpt. Han ville lämna staden odla sin egne mark. Laura blir inte förtjust i idén, men säger inget. Jag har lite svårt att tänka mig in i att vara så accepterande som Laura är, (på ytan i alla fall). När jag läste det så tänkte jag att mina fördomar om hemmafruar på den tiden stämmer med hur Laura beter sig. Det värsta med flytten visar sig vara att Henrys gamla pappa ska bo hos dem. Vresigare och elakare gubbe får man leta efter. Nu för tiden är det ju väldigt ovanligt med generationsboende och om det var vanligt att man blev granskad och kritiserad och tvungen att passa upp någon så som Laura, förstår jag att folk slutade med det.

Farmen som Henry köpt ligger utanför en liten by, men varje gång det regnar blir bron över floden översvämmad och alla på farmen blir avskurna från civilisationen. Kan det bli värre? Tänk att ha lämnat allt som är bekant i livet, all bekvämlighet och alla man känner. Sedan blir man isolerad på en farm utan elektricitet, rinnande vatten och avlopp med en grinig gubbe som synar allt man gör och klagar, samtidigt som ens man tycker att livet är toppen. Jag skulle inte fixa det men Laura klarar sig rätt så bra. Hon har hjälp av Florence, som med sin man och barn arrenderar en av gårdarna på farmen, men eftersom Florence är svart så ser Laura henne inte riktigt som en jämlike. Trots det upplever jag inte Laura som rasistisk, för i jämförelse med många andra i det lilla samhället så är Laura och Henry liberala för sin tid. Någon som däremot inte är liberal alls är Henrys pappa, (förvånande va?).

När Henrys lillebror Jamie kommer hem från kriget livar han upp alla, speciellt Laura, men med hans ankomst startar också en hel rad problem. Dessa problem drabbar Florences familj särskilt hårt. Jag tänker inte berätta hur det slutar men spänningen byggs sakta men säkert upp och man förstår att hemska saker kommer hända.

Utifrån mitt perspektiv i dag är det svårt att tänka sig en värld där man inte tycker att alla människor är lika mycket värda. En sak som jag funderade på när jag läste handlar om rasism men också som jämställdhet. Man har ju hört talas om att vita män låg med svarta kvinnor (ofta deras slavar) och fick barn. Detta verkar ha varit accepterat på något sätt. I denna bok får männen i byn reda på att en svart man har fått barn med en vit kvinna, (i Tyskland under kriget). Det tycker de är så hemskt att barnet inte ens kan kallas ett barn utan bara en styggelse. Mannen blir grymt straffad. Att mannen och kvinnan älskade varandra är det ingen som bryr sig om. Dubbelmoral!? Hemskt!

Jag rekommenderar verkligen denna bok. Trots att den var rätt så lättläst berörde den viktiga ämnen och var mycket gripande. Boken finns även på svenska och heter då Mississippi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar