söndag 5 augusti 2012

Är det någon där?

Foto: adlibris.com/se
Semestern fortsatte och jag läste en bok till; Är det någon där? av Marian Keyes. Denna bok handlar om Anna Walsh och jag har tidigare läst om hennes äldre systrar Claire, Maggie och Rachel (vill lästa om yngsta systern Helen också).

Anna beskrivs i de tidigare böckerna som en oansvarig hippie. Den personen är ett minne blott. Här har Anna mognat och fått jobb som pr-ansvarig på ett stort kosmetikaföretag i New York. När boken börjar är Anna tillbaka i föräldrahemmet i Dublin och återhämtar sig från en massa skador, som man först inte vet hur hon fått. Hon tänker då tillbaka på sitt fantastiska liv i New York och hur hon träffade sin man Aidan och hur underbar han och deras gemensamma liv var. Som läsare får man vänta typ en tredjedel av boken på att få redan på vad som hänt. Varför är Anna skadad och var är Aidan? Jag kan erkänna att jag inte räknade ut hur det låg till även fast jag funderade och hade en del teorier.

För att inte förstöra läsningen för den som vill ta sig an denna bok så kan jag inte säga så mycket mer. Det jag kan säga är dock att jag tyckte mycket om boken. Den är gripande, rolig och tänkvärd. Tidigare trodde jag att Marian Keyes bara skrev lättviktig chic-lit, men detta är mer än så, precis som boken om Rachels väg ut ur sitt drogberoende. Sedan så är det ju alltid kul att kunna följa samma familj längre än en bok och få se hur det går för dem :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar