lördag 9 september 2023

Skugga av svek

Foto: adlibris.com/se
Tidigare i veckan lyssnade jag färdigt på Diana Gabaldons åttonde bok i Outlander-serien; Skugga av svek. När boken kom på svenska så var den uppdelad i två delar, och när jag lyssnade på Storytel så var den uppdelad i tre. Varje del var över tio timmar och eftersom början av denna lyssning sammanföll med att semestern tog slut så har det tagit ett tag att ta sig igenom denna bok. Att jag gjorde det redan nu, i samband med att jag tittade på säsong 7 av tv-serien var för att tv-serien inte höll jämn takt med böckerna. Vissa berättelsespår kom redan fram till slutet av bok sju så jag ville inte få se saker som jag inte läst om ännu.

Denna bok är lång, precis som de som var tidigare. Jag tyckte att de två senaste hade långa partier som var rätt så ointressanta, men denna bok var bättre. Jag upplevde att denna kunde behålla min uppmärksamhet och tappade inte bort mig. Även om Claire och Jamie är huvudpersonerna så upplevde jag de andra karaktärernas historier mycket engagerande i denna bok. Brianna och Roger fick uppleva mycket dramatik och spänning. Ian och Rachel, och även Denzel och Dottie, hade storylines som intresserade mig. Fergus och Marsali likaså. Kanske kändes de mer engagerande för att det mesta om dem tagits bort i tv-serien. Jag gillade att få följa dem igen. Det känns lite tråkigt att de fått så lite plats i tv-serien. William har däremot fått en del utrymme och i förra boken var jag mest irriterad på honom och tyckte bitarna om honom var tråkiga. I denna bok var han mer intressant, dock lite barnslig och överdramatisk ibland. 

Säsong 8 ska tydligen bli den sista i tv-serien men författaren skriver nu på den tionde boken, som kanske ska bli den sista. Jag hoppas nästan att det blir så. Det är bättre att avsluta på ett snyggt sätt än att fortsätta vattna ur konceptet i all evinnerlighet. 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar