söndag 10 september 2023

De utstötta

Foto: bokus.com
Känslan var att nu fick jag äntligen återvända till Norfolk och Ruth Galloway. Elly Griffiths sjätte bok heter De utstötta och denna gång handlar det om barnamord både i nutid och dåtid. 

Ruth jobbar med en utgrävning där de hittar vad de tror är skelettet från mor Krok, en kvinna som hängdes för att vara en änglamakerska i slutet av 1800-talet. Ett amerikanskt tv-team dyker sedan upp för att göra ett program om detta och kanske kan det vara så att mor Krok inte als var en barnamörderska. 

I nutid jobbar polisen Harry Nelson med ett fall där tre barn dött, i samma familj. Kan det verkligen vara plötslig spädbarnsdöd? Personer med koppling till tidigare fall komplicerar även livet för Nelson och döda barn påverkar alla. När dessutom andra barn försvinner, och dyker upp igen, blir situationen riktigt komplicerad.  

Jag tyckte boken var spännande och jag lyssnade på den på två dagar och nu är jag redan igång med nästa. Jag gillar att hänga med Ruth, Nelson och de andra. Sista boken i serien kommer på svenska i december. Undrar om jag kan vänta tills dess eller om jag tar den sista på engelska... Återstår att se, då jag bara är halvvägs genom serien än.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar