tisdag 26 september 2023

Dina händer var fulla av liv

Foto: adlibris.com/se
Dina händer var fulla av liv av Suad Ali är en relativt kort bok. Bokens huvudperson heter Nora. Hon växer upp i Baidoa i Somalia. När hon ska börja gymnasiet flyttar familjen till huvudstaden Mogadishu. Hennes pappa är läkare och familjen har hembiträde. Det är en priviligerad uppväxt för Nora. När klankonflikterna tappas upp och kriget kommer förlorar hon allt. Hon måste fly. Som änka med ett litet barn hamnar hon till slut i Sandviken. Där får hon jobb som lokalvårdare i en skola, vilket är en stor skillnad mot att vara en av huvudstadens bästa lärare. Hon skickar hem pengar till den del av familjen som blev kvar. Dottern pratar snart mer svenska än somaliska. Inget är lätt.

I början tyckte jag att boken var lite seg, men när konflikterna trappades upp ökade också mitt engagemang i boken. Den tar upp viktiga frågor om rasism, exotifiering, krig, flykt, omställning m.m. Även om detta bara är en historia, ett öde, så tycker jag att den gav mig en bättre förståelse för Somalia och det som hände där. Det som jag stundtals tyckte var lite jobbigt med boken var alla fraser på ett språk som jag inte kan. Det skapade en viss distans mellan mig och bokens karaktärer, vilket man skulle kunna. hävda blir kontraproduktivt. Detta eftersom jag tänker mig att syftet är att visa en flyktings perspektiv, för att skapa förståelse, tolerans och lyhördhet. 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar