lördag 13 november 2021

Skuggsystern: Stars bok

Foto: adlibris.com/se
Skuggsystern, som handlar om Star, är Lucinda Rileys tredje bok i serien om de adopterade systrarna, döpta efter stjärnorna i Plejaderna. Jag tycker att detta var den helt klart bästa boken hittills. Kanske bidrog det att denna utspelades i England och jag har en liten förkärlek för det brittiska. 

Precis som alla de andra systrarna fick Star ett brev från sin far efter hans död. Brevet, som också innehöll en Fabergékatt, ledde henne till en bokhandel i London. Där kommer hon i kontakt med en familj som bor på ett gods i Kent. I brevet stod det att hon skulle fråga om Flora MacNichol, som visar sig vara en en släkting till familjen hon möter. Naturligtvis finns det även en koppling till henne själv, men hur den kopplingen ser ut får vi veta först senare. 

Flora växte upp i Lake District och bodde granne med författarinnan Beatrix Potter. Jag tycker att hon har gjort fantastiskt söta barnböcker så det var roligt att hon dök upp i boken. Hon blir senare en vän till Flora, men innan det hinner Flora möta kärlek, besvikelse och en hel del kända personer i London. 

Det är så roligt med riktiga kända personer som vävs in i handlingen och jag hade inga problem att leva mig in i både Stars och Floras liv. Jag ville bara lyssna vidare och få fortsätta att vara en del av deras liv. Dessa böcker är en perfekt mix av nutida och historisk roman. Allt eftersom kommer jag att avverka även de följande böckerna i serien. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar