söndag 12 september 2021

De sju systrarna: Maias bok

Foto: adlibris.com/se
Jag hade hört talas om Lucinda Riley och hennes serie som börjar med
De sju systrarna: Maias bok. Jag läste nyheten om hennes bortgång och att det finns en avslutande bok kvar i serien, som hennes son nu ska färdigställa. Två personer hade vid två olika tillfällen tipsat mig om denna serie. Båda trodde de att jag skulle gilla dessa böcker. Nu har jag lyssnat på den första. Jag lyssnade på sista halvan av boken på en och samma dag. Jag får ge mina vänner rätt. Jag gillade den här boken och kommer att lyssna på de andra också.

De sju systrarna är en stjärnbild. Maia och hennes yngre systrar är alla döpta efter stjärnor i den stjärnbilden. De är adopterade från jordens alla hörn och uppväxta med sin "Pa Salt" vid Genèvesjön i Schweiz. Eftersom det är sju stjärnor i konstellationen så trodde de naturligtvis att de skulle bli sju, men de blev bara sex stycken. Jag gissar dock att det, trots att ingen av dem vet om det, finns en sjunde syster någonstans. 

Boken börjar med att Pa Salt dör. Alla systrarna får sedan en ledtråd till sitt ursprung. Maia följer sin ledtråd till Rio de Janeiro, och ett speciellt hus. Där finner hon en gammal dam och hennes hembiträde. Den gamla damen vill inte svara på hennes frågor men hembiträdet ger henne en bunt brev. Breven är skrivna på 1920-talet, från Izabela till hennes tjänsteflicka. 

Man får följa både Maia och Izabela, tills man vet hur deras liv hänger ihop med varandra. Izabelas liv vävs även samman med byggandet av Kristusstatyn på Corcovadoberget. Att verkliga historiska skeenden vävs in i skönlitteratur är något som jag uppskattar. En del personer som Izabela möter är alltså verkliga personer, vilket gör det mer intressant. 

Familjehistorien, och att få alla pusselbitar till den, är det som driver historien, men även sökandet efter äkta kärlek och sedan modet att ta de beslut som man är tvungen till. Jag ser fram mot att lyssna på följande böcker i serien. Författaren skrev på sin hemsida att vi alla kommer hitta en favorit bland systrarna, en som vi identifierar oss lite mer med. Jag tror kanske inte att Maia är den systern för mig, med det återstår att se...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar