fredag 24 september 2021

En halv värld bort

Foto: adlibris.com/se
Mike Gayle är inte en författare som jag hört talas om förut, men på Instagram blev jag tipsad om hans böcker. Jag började med En halv värld bort. 

Kerry är en ensamstående mamma som jobbar som städerska. De tjusiga husen hon städar kan hon bara drömma om att bo i. Trots det har hon kommit långt sedan barndomen i olika fosterfamiljer och barnhem. En sorg som följt henne genom livet är saknaden efter den lillebror som hon skildes från som barn. Eftersom han endast var två år när de omhändertogs var det inga problem att adoptera bort honom. Trots att de är syskon hade hon sedan ingen möjlighet att kontakta honom eller få reda på var han hamnat. En privatdetektiv blir sedan lösningen på det. 

Noah är brottsmålsadvokat. Han bor med sin familj i ett stort hur i ett av Londons finare kvarter. Han har haft en bra uppväxt och alltid känt sig älskad av sina föräldrar och syskon trots att han inte har samma hudfärg som dem. När han får ett brev från en kvinna som skriver att hon är hans biologiska syster förändrar det hans liv för alltid.

Jag engagerade mig direkt i Kerrys och Noahs liv. De berättar varannat kapitel i boken, och det hade verkligen passat om ljudboken haft två uppläsare, (men så var det inte). Det är tragiskt att läsa om hur de blev skilda åt som barn, men sedan blir det lite segt ett tag. Vid ungefär halva boken tar det ny fart, och då håller det i sig. Sista timmen rann tårarna  konstant, stundtals stilla och stundtals ymnigt. Det var länge sedan jag läste en bok som orsakade så mycket tårar. Jag tycker att detta var en bra bok. Engagerande, hjärtevärmande och gripande. 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar