lördag 18 september 2021

To love and let go

Foto: adlibris.com/se
Jag har under många år följt Yoga girl, Rachel Brathen, på Instagram. Under lång tid lyssande jag även på hennes podcast, men det slutade jag med när jag tyckte att det blev för "new ageigt". Nu har jag däremot lyssnat på hennes bok To love and let go: A memoir of love, loss and gratitude. 

I boken berättar Rachel om sitt liv fram tills att hon blev mamma. Fokuset ligger mycket på hur hon förlorade sin bästa vän Andrea i en bilolycka, och hur den sorgen påverkar henne. Sorger och förluster var dock något som hon redan var van vid. Hennes föräldrar skiljdes när hon var liten och hon tog adjö av nya familjemedlemmar många gånger p.g.a. deras nya förhållanden som sedan tog slut. Att hennes mamma vid flera tillfällen försökte ta sitt liv gjorde också att Rachel kände ett stor ansvar för att se till att hennes mamma var glad och nöjd.  Detta var ett stor ansvar för ett barn, och något som formade Rachel till den vuxen hon sedan blev. 

Boken är personlig och ofta gripande och sorglig. Det finns dock glädje också. När Rachel träffar Dennis så vet hon att han är rätt för henne. Trots det gör hennes egna problem att hon har svårt att släppa in honom och lita på deras kärlek. Andreas död sker strax innan deras bröllop och sorgen efter henne kommer alltid finnas kvar. Mer läkning sker några år senare när Rachel och Dennis dotter Lea Luna föds. 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar