fredag 24 augusti 2018

En levande själ

Foto: adlibris.com/se
En levande själ av P C Jerslid skulle jag nog aldrig ha kommit på att läsa själv. Efter att ändå ha läst den skulle jag nog inte heller rekommendera den.

Boken handlar om hjärnan Ypsilon som ligger i ett akvarium i ett laboratorium. Ypsilon kommer i princip inte ihåg något från när han var en vanlig människa, för hans minnen har tagits bort med el-chocker. Fast å andra sidan kan man kanske fundera på hur vanlig människa han var när han var människa, eftersom han gått med på att hans hjärna sparats med syfte att användas i forskning. Ypsilon ligger i sitt akvarium och filosoferar, när han inte försöker flörta med Emma som jobbar där. Motvilligt blir han också vän med apan Flink, som vill att de ska dela sina minnen med varandra.

Jag förstår att detta måste vara skrivet som ett inlägg i en samhällsdebatt, som en varning om vart forskningen kan leda oss eller något liknande. Trots det så tyckte jag inte att det var speciellt intressant. Bitvis var det rätt så tråkigt och händelselöst. Ibland hände det lite mer saker men jag hade svårt att engagera mig i Ypsilons öde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar