tisdag 10 juli 2018

Looking for Alaska

Foto: adlibris.com/se
Ända sedan jag läste John Green för första gången så har jag gillat honom som författare. Han skriver bra. Trots det är det den där första gången som ändå är den starkaste. Då var det formuleringar på var och varannan sida som jag tyckte var så bra att jag ville läsa upp dem för någon, för att dela det fantastiska. Looking for Alaska är också bra men jag fick inte känslan av att vilja läsa upp den för någon. Kanske beror detta på att det är flera saker i denna bok som liknar saker i speciellt en annan av författarens böcker. Kanske tycker jag att han skriver om samma sak, fast på ett lite annorlunda sätt. Å andra sidan är han nog inte ensam om det. Många författare har nog "sitt" ämne, som de undersöker och skriver om, om och om igen.

Här handlar det om Miles Halter. Han har inte många vänner, inga syskon och hans föräldrar verkar inte riktigt inse hur ensam han är. Miles pappa gick på internat och nu väljer Miles att lämna Florida för sin pappas gamla skola i Alabama. Han vill uppleva något annat. Så blir det också. Han får vänner. Han blir kär i en tjej, titelns Alaska. Hon är snygg, självständig, egensinnig och lite mystisk.

Boken är indelad i ett före och ett efter. Eftersom mycket påminner om en annan bok av samma författare så tror jag att den speciella händelsen också ska vara den samma. Fast det är det inte, och ibland är det ju skönt att man inte räknat ut allt i förväg. En bra bok av en bra författare, men enligt mig inte hans bästa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar