lördag 31 mars 2018

Still me

Foto: adlibris.com/se
Sent igår kväll läste jag färdigt Still me av Jojo Moyes. Det var en självklarhet att köpa denna bok, eftersom jag har de två första böckerna om Louisa Clark.

I denna bok beger sig Lou till New York efter att Nathan (Wills vårdare i första boken) fixat jobb åt henne hos sin arbetsgivare. Som assistent åt Agnes Gopnik, den yngre andra frun till den ofantligt rike Mr Gopnik, får Lou se New Yorks societet på nära håll. Samtidigt som hon är i New York och saknar nya pojkvännen Sam så läser hon brev som Will skrev till sin mamma när han var i New York, (hans mamma hade lånat ut breven till henne).

Det är en bra bok,  och jag vill veta hur det ska gå för Lou. Trots det är det liksom något som saknas. Det är samma person för mig som för Lou; Will. Jag har nu efter tredje boken insett att något av det bästa med den första boken var samspelet och relationen mellan Lou och Will. Eftersom han inte längre finns kvar, så är det något som saknas.

I New York möter Lou en man som är så lik Will att hon först inte alls vet hur hon ska reagera. Som läsare anar man ändå relativt fort att detta är för bra för att vara sant. Det kan ju inte vara så att det finns någon som både liknar Will utseendemässigt och till personligheten. Till slut är det Lous speciella stil och intresse för udda kläder som visar henne vägen vidare. De randiga strumpbyxorna som Will gav henne i födelsedagspresent blir betydelsefulla ännu en gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar