fredag 2 mars 2018

Jack of Spades

Foto: adlibris.com/se
Igår läste jag färdigt Jack of Spades av Joyce Carol Oates. Detta är en liten bok om en författare som sjunker djupare och djupare ner i galenskap.

Andrew J. Rush är en framgångsrik deckarförfattare. Han lever ett stabilt liv med sin fru, i New Jersey. Han har tre vuxna  barn och livet och karriären rullar på. Det ingen vet är att han under pseudonymen Jack of Spades även skriver mer bestialiska, hemska och sexistiska deckare. Jack of Spades är ett alter ego som börjar ta mer och mer plats i Andrews liv. Från att första bara kommit fram nattetid för att skriva så börjar nu Jack påverka även Andrews privatliv. Allt börjar spåra ur när en äldre kvinna stämmer Andrew för plagiat och stöld.

Händelser från Andrews förflutna överraskar mig, medan andra saker aldrig riktigt reds ut. Jag lämnas med frågor, även när boken är slut. Jag är inte riktigt säker på om det är bra eller inte. Jag hade nog gärna fått några fler svar. Däremot så kanske jag utökade mig engelska ordförråd lite, för jag fick slå upp en del ord som jag inte kunde, (fast i efterhand kommer jag nog inte ihåg alla).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar