fredag 2 maj 2014

Nyckeln

Foto: adlibris.com/mondo
Nu har jag lyssnat färdigt på sista delen i Engelsforstrilogin; Nyckeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. Denna bok var fylld av händelser och oväntade vändningar. I ingen av de andra böckerna fick mina förväntningar på vad som skulle hända byta riktning så många gånger. Troligtvis berodde detta på att huvudpersonerna aldrig tidigare varit så osäkra och splittrade i hur det trodde att allt skulle lösas. Kanske skulle man som läsare då ta ett steg tillbaka och tänka själv, men jag tycker att det är ett rätt så bra betyg för en bok att man går in i den så mycket att man tänker som karaktärerna och litar på dem. I vilket fall som helst så är sådan läsning den mest avkopplande, tycker jag.

Apokalypsen kommer närmare med stormsteg och Cirkeln av de utvalda får konkurrens av Rådet och deras cirkel av utvalda häxor. Spoilervarning! Nu i efterhand känns det rätt så självklart att det var de utvalda som skulle stoppa apokalypsen. Jag ifrågasätter varför jag tvivlade på det. Jag tror att det beror på att böckerna tidigt visade att de inte var som alla andra, genom att låta viktiga huvudpersoner dö tidigt. Trots det så blir det ett klassiskt slut med en räddad värld som kan leva vidare. Det hade varit för dystert med motsatsen, så jag är nöjd.

Jag tycker böckerna är bra. Huvudpersonerna är oerhört olika och visar många av samhällets sociala skikt. Jag tror att de genom det kan ge läsarna ökad förståelse för människor som inte är som de. Eftersom huvudmålgruppen är tonåringar så känns det extra bra, för man formas mycket under de åren till den vuxna människa man sedan ska bli, (med det inte sagt att man slutar utvecklas när man blivit vuxen).

Om man gillar fantasy och vill läsa en svensk variant på genren så rekommenderar jag dessa böcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar