söndag 20 april 2014

The book thief

Foto: cdon.se
Nu har jag läst ut The book thief av Markus Zusak. Det tog ett litet tag att läsa ut den, för jag blev distraherad av de böcker som jag lyssnar på (och nyss skrivit om). Det betyder i detta fall inte att denna bok inte är bra, för det är den. Däremot så kräver den lite av sin läsare. Det är varken lättsamt eller speciellt lyckligt och enkelt.

Bokens berättare är Döden. Bara det är ju lite speciellt. Jag har nog inte läst någon sådan bok förut. Döden berättar om boktjuven, Liesel, som är nio år när historien börjar 1939, i Tyskland. Andra världskriget och Döden som berättare gör att man inte förväntar sig att detta ska bli en speciellt lycklig historia.

Liesels lillebror dör på tågresan som ska lämna barnen i fosterhem. Under begravningen stjäl Liesel sin första bok, en handbok i dödgrävning. Detta är också första gången som Döden kommer i kontakt med henne, men inte sista gången. Jag upplever att det ger en liten extra krydda till boken att man inte vet när Döden kommer träffa Liesel igen, och om eller snarare när han ska hämta henne.

Liesels fosterföräldrar är enkla men bra människor. Pappan blir mycket betydelsefull för Liesel, inte minst när han motar bort hennes mardrömmar med lästräning under nätterna. Mamman upplevs hårdare och strängare men hon är har ett hjärta av guld innerst inne. Visst kan det vara så ibland, att den som har det hårdaste skalet är mjukast på insidan? Liesel får en bästa vän i grannpojken Rudy, och de upplever många äventyr tillsammans. Familjen gömmer även juden Max i källaren under en tid. Det var verkligen modigt av dem att göra det. Hade han blivit upptäckt hade de alla råkat mycket illa ut. Man funderar ju ofta på hur vanliga tyskar upplevde kriget och det Hitler gjorde. Det fanns trots allt människor som inte köpte allt han sade utan insåg att det var fel. Det känns hoppfullt för mänskligheten tycker jag.

Jag tänker inte skriva om allt som händer och de relationer som formas och utvecklas, för det blir för mycket. Jag nöjer mig med att rekommendera denna lite annorlunda bok. Den finns även på film nu och den ser jag fram mot att se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar