onsdag 16 april 2014

Eld

Foto:cdon.se
Den andra delen i Engelsforstrilogin av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren heter Eld. Den har jag lyssnat på den senaste veckan. Precis som första boken så var den spännande och jag har lyssnat varje dag. Jag undra hur allt ska sluta...?

De utvalda måste kämpa på flera fronter i denna bok. Någon ser till att apokalypsen som de ska stoppa närmar sig med stormsteg (mycket snabbare än beräknat) och samtidigt dyker rådet upp och ska ställa dem till svars för hur de har missbrukat sina magiska krafter. (Rådet håller koll på all magianvändning och anser sig vara kloka och alltid ha rätt.)

Samarbete blir nyckeln till att lyckas. Att tjejerna kan se förbi sina olikheter och verkligen samarbeta och lita på varandra är ett bra budskap. Ofta har man kanske lättare för att lita på och samarbeta bra med folk som liknar en själv, men att kunna komplettera varandra och se det positiva hos andra är viktigt och även givande, tror jag.

I Engelsfors startar en organisation som kallar sig för Positiva Engelsfors (PE). Många i samhället ansluter sig och anammar budskapet om att tänka positivt. Först verkar det bra men snart förstår man att det är något lurt med detta. Jag tänker faktiskt på Nazityskland. Folk går med i en rörelser som verkar bra först, men mer och mer vill man göra sig av med alla som inte passar in. PE tar över skolan där tjejerna går och de som inte går med blir utstötta. Man vill ju tro att sådant som liknar det som hände i Tyskland inte skulle kunna hända igen, men jag är inte så säker. Folk vill så gärna passa in och höra till. Om det dessutom verkar bra i början så tror jag att folk kan bli lurade. Som alltid vill man ju tror att man själv inte skulle gå på något sådant, men hur ska vi kunna veta det när vi aldrig varit med om något liknande? I Engelsfors så är det demonerna och de som hjälper dem som ligger bakom PE och allt de gör och som tur är lyckas de utvalda bekämpa dem och avvärja apokalypsen för den här gången. Däremot så är det fler av dem som stryker med. Från början var de sju utvalda och nu är endast fyra kvar. Jag undrar om fler ska behöva dö innan sista boken är slut. Deras uppdrag är att stänga den port som finns till demonvärlden i Engelsfors, så jag antar att sista boken slutar med att de lyckas med det.

Ser fram emot upplösningen :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar