söndag 25 maj 2014

Varför deppar Gilbert Grape?

Foto: bokman.nu
För snart en vecka sedan läste jag ut Varför deppar Gilbert Grape? av Peter Hedges. Jag hittade den i skolans förråd för flera år sedan och tänkte att jag skulle läsa den, eftersom jag sett filmen och gillar den. Nu äntligen har jag alltså kommit till skott.

Rätt så tidigt kände jag att boken och filmen har samma känsla. Jag kan inte förklara vad den känslan är men något i berättartonen är lika. Troligtvis beror det på att Gilbert är berättaren både i boken och filmen och att författaren till boken även skrivit manuset till filmen. Trots det tycker jag ändå att det är lite anmärkningsvärt, för jag kommer inte på många andra filmer där känslan är densamma som i böckerna de är baserade på.

Gilbert är 24 år och lever med sin otroligt feta mamma och sina syskon i den lilla staden Endora. Hans lillebror är utvecklingsstörd och hans pappa har hängt sig. Han har ett förhållande med en äldre gift kvinna och livet i allmänhet är inte så händelserikt.

Becky kommer till den lilla staden för att hälsa på sin mormor. Hon blir betydelsefull för Gilbert genom att öppna hans ögon för vem har är och vad han känner. Hennes roll är större i filmen än i boken, och där är det ännu tydligare hur betydelsefull hon är för Gilbert.

Jag gillade boken, men jag är inte så säker på att jag hade gillat den lika mycket om jag inte sett filmen först och gillat den. Det är nog första gången som jag tyckt så... Oftast blir man ju besviken på filmer efter att ha läst böckerna. Jag tror att jag kanske hade tyckt Gilbert varit lite vulgär, när han i förbifarten berättar att han gick och lade och runkade... Fast eftersom jag redan känner honom och den resa han gör så har jag en förförståelse för vem han är och reagerar inte så starkt på hans direkta och lite vulgära språk.

Jag tror inte vem som helst skulle gilla denna bok men om man gillar filmen så tycker jag att man ska läsa den. Det finns fler skillnader mellan film och bok att fundera på men jag slutar nu :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar