torsdag 31 oktober 2013

Innan jag dör

Foto: cdon.se
Jag har lyssnat på Innan jag dör av Jenny Downham. Med detta så är det min andra bok detta år om en tonårstjej som är döende i cancer. Det är lika bra att säga det direkt. Denna bok är inte lika fantastisk som The fault in our stars.

Huvudpersonen heter Tessa och hon är 16 år. Hon är döende och skriver därför en lista på saker som hon vill uppleva innan hon dör. Som läsare får man sedan följa med henne i hennes "arbete" med listan.

En del saker på listan har jag full förståelse för, andra inte. Även om jag var döende tror jag inte att jag skulle vilja testa droger t.ex. Fast jag antar att man kan drabbas att en känsla av att vissa saker inte spelar någon roll längre och att man inte behöver tänka på konsekvenser på samma sätt. Fast jag tror ändå inte att droger skulle stå på min lista.

Tessas familj och hennes bästis är bifigurer som man också få följa. Även grannen Adam kommer in i handlingen och förändrar Tessas liv genom kärleken. Jag tycker att det är fint att hon får uppleva det innan hon dör. När jag var yngre tänkte jag att jag inte ville dö utan att ha upplevt vissa saker, som t.ex. kärlek. Idag tänker jag nog att om jag dör så spelar det inte längre någon roll vad jag upplevt och inte. Som död kommer jag troligtvis inte gräma mig över saker jag kan ha missat. När det är över så är det över.

Boken var helt okej, men eftersom jag inte kan låta bli att jämföra den med The fault in our stars så blir helhetsintrycket bara just det, okej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar