lördag 26 oktober 2013

Synda

Foto: adlibris.com/se
För det mesta brukar jag skriva direkt när jag läst ut en bok, men det har varit mycket att göra denna vecka, så nu har det gått flera dagar sedan jag avslutade Synda av Sylvia Day. Jag köpte den rent impulsivt när jag köpte en annan bok och skulle få en pocket på köpet. Det stod på baksidan att den skulle vara som en blandning mellan Downton Abbey och Fifty shades. Det lät lite lockande tyckte jag. Efter att ha läst den vet jag inte riktigt om jag håller med om  beskrivningen. Den utspelas på 1800-talet så det är historiskt miljö. Karaktärerna har sex, men inte som i Fifty shades så kanske var det mest ett fösäljningsknep efter den succé som de böckerna haft.

Jag gillar denna bok för den är enkel, romantisk underhållning som inte kräver någon ansträngning av mig. Det är bara att sluka och njuta av förvecklingarna som man vet kommer redas ut, (för det gör de alltid i sådana här böcker).

Handlingen kretsar runt Jessica Tarley och Alistair Caulfield som träffades som unga och nu träffas igen många år senare när Jessica blivit änka och ska ta hand om egendomen på Jamaica. De dras till varandra och börjar dela allt under den långa båtresan över Atlanten. De har båda tragiska erfarenheter som ligger kvar ända sedan barndomen, men tillsammans utvecklas de till mognare och tryggare människor tack vare varandras stöd. Om man ska lägga en djupare dimension till resonemanget om en relativt trivial bok så är det hoppfullt och uppmuntrande att läsa om människor som utvecklas och lägger sin osäkerhet och oro bakom sig och går vidare i livet starkare och tryggare.

En bihandling fokuserar på Jessicas syster Hester och hennes destruktiva äktenskap med en man som först verkade fantastiskt trevlig och charmig, men visade sig ha ett mycket mörkare och hemskare beteende när den första förälskelsen lagt sig. Som läsare lider man med Hester, men eftersom det är den typ av bok det är så tvivlade jag aldrig på att det skulle ordna sig även för henne på något sätt.

Jag funderade lite på varför den fått sin titel... Det samhälle som handlingen utspelas i hade många regler och det var mycket som man inte fick göra. Huvudpersonerna väljer att gå sin egen väg och struntar i vad samhället tycker och det kunde kanske tyckas syndigt att göra livsval för sin egen lyckas skull istället för att först tänka på familjens ryckte och societetens förväntningar. Om man gillar romantiska böcker så rekommenderar jag denna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar