lördag 29 december 2012

Överenskommelser

Foto: cdon.se
För en tid sedan läste jag om en ny bok av en svensk författarinna; Simona Ahrnstedt. Jag tyckte den boken verkade bra och kolla då upp författarinnan och eventuella andra böcker. Det visade sig att Simona Ahrnstedt hade skrivit två böcker och jag önskade mig båda i julklapp. Jag började naturligtvis läsa den som hon skrev först; Överenskommelser. 

Denna bok var precis vad jag ville ha detta jullov, det kände jag direkt när jag började läsa. Romantik i en svunnen tid. Det som jag tycker gör denna bok speciell är att den är svensk. Jag har tidigare läst liknade böcker men aldrig av en svensk författarinna med en handling som mest utspelar sig i Stockholm. 

Huvudpersonen heter Beatrice Löwenström och när handlingen tar sin början är det år 1880. Beatrices föräldrar är döda och hon bor hos sin farbror och hans familj. Den enda som egentligen tycker om henne är kusinen Sofia. En kväll på Operan möter Beatrice för första gången den stilige och rike norrmannen Seth Hammerstaal. Man förstår direkt att de kommer att bli kära i varandra men att vägen till lycka kommer bli svår. 

Om Förnuft och känsla fick mig att tycka att 1800-talslivet verkade enklare än våra 2000-talsliv så visade denna bok verkligen baksidan av det. Här blev det fruktansvärt tydligt hur det kunde vara för en kvinna på denna tid. Hur hon inte hade någon möjlighet att göra egna val (om hon inte var en ofantligt rik änka, kanske) och hur hon var utlämnad till männens vilja. De flesta tyckte på denna tid inte att en kvinna skulle ha egna åsikter och hon skulle inte anstränga vare sig sin veka kropp eller hjärna för det var skadligt för hennes hälsa. Hon skulle bara vara en prydnad för mannen. Mannen i fråga kunde då se på henne som på sin hund eller häst. Hon var hans ägodel och han visste vad som var bäst för henne. Upprörande så det förslår! Naturligtvis faller inte Beatrice tyst in i denna roll. Hon är alldeles för frispråkig och aktiv. Lika naturligt i denna typ av bok är det att Seth är den ende som förstår, uppskattar och försvarar henne. Eftersom Beatrice är en kvinna så är hon tvungen att lyda sin farbror, som bara ser henne som ett besvär, och hans beslut får ödesdigra konsekvenser.

Jag hade svårt att lägga ifrån mig denna bok. Saker och ting blev under lång tid bara värre och värre. Läget för Beatrice var till slut riktigt hemskt. När jag igår kväll trodde att eländet till slut nått sin kulmen kunde jag gå och lägga mig, för att idag läsa om hur saker och ting till slut redde upp sig. Gilla man romantik i historisk tid, färgstarka hjältinnor och förödande stiliga hjältar och är svag för lyckliga slut så ska man absolut läsa den här boken :-) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar