onsdag 2 januari 2013

Betvingade

Foto: cdon.se
Andra julklappsboken av Simona Ahrnstedt heter Betvingade, och den har jag läst nu. Efter att ha börjat igår kväll har jag nu suttit hela dagen. Visst är det härligt att vara ledig och kunna göra så?!

Denna bok utspelar sig 1349. Stormannadottern Iliana Henriksdotter blir bortförd när hon badar i en skogstjärn och det är genom det misstaget hon träffar riddaren Markus Järv. Som sagt var det ett misstag men Ilianas kalla och beräknande föräldrar ser sin chans att utnyttja detta. Kungen bestämmer att Markus och Iliana ska gifta sig och Ilianas far förhandlar till sig en rejäl ersättning för sin dotters heder och för hennes tvillingbrors död, (Markus var tvungen att försvara sig och brodern ramlade av hästen och bröt nacken).

Markus och Iliana ville inte gifta sig med varandra men naturligtvis är de bra för varandra och kan snart inte motstå den attraktion som växer sig starkare mellan dem. Att detta ska leda till att de lever lyckliga i alla sina dagar är givet, men vägen dit är fylld av spänning och intriger. Svek och mord ska redas ut och Markus måste inse att han är kapabel att känna kärlek.

Jag kunde inte låta bli att tänka på Arn och Cecilia när jag läste denna bok. Även om jag inte läst Guillous böcker så har jag sett filmerna och det känns som att det är ungefär samma samhälle även om denna handling utspelar sig ungefär 200 år senare och Markus och Iliana inte alls fick utstå samma lidande och separation som Arn och Cecilia fick.

Nu har jag lämnat författarens första bok hemma hos mamma för att hon skulle läsa den så jag kan inte kolla upp detta, men jag tror att det finns en koppling mellan de två böckerna. Jag tror nämligen att Markus borg, som han i slutet av boken ger det nya namnet Wadenstierna, är den borg som Seth Hammerstaal i Överenskommelser äger och har byggt om till ett slott. Lite roligt med den diskreta kopplingen även om böckerna för övrigt inte har mer med med varandra att göra än att de är skrivna av samma person :-) Fast en annan sak böckerna har gemensamt är hur de belyser en kvinnas utsatta position i ett samhället totalt styrt av män. Även här ges exempel på hur kvinnor används som handelsvaror och behandlas som ägodelar. Undrar hur vanliga (eller ovanliga) bra män, som hjältarna i böckerna, var på riktigt? Fast det kan man väl aldrig få reda på antar jag...

Ännu en bok att rekommendera alla er som precis som jag är alldeles för svag för romantik med lyckliga slut :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar