söndag 10 februari 2013

Frihet

Foto: adlibris.com/se
Nu har jag äntligen lyssnat färdigt på Jonathan Franzens Frihet. Om denna bok inte valts till bokcirkeln hade jag nog inte läst den och framför allt inte fortsatt när jag insett att jag inte direkt gillade den. Nu kan det ju vara så att man vill läsa klart böcker som man inte gillar för att man ändå vill se hur det går. Denna boks fortsättning brydde jag mig inte om. Karaktärerna var osympatiska och jag tyckte inte om någon av dem och följdaktligen brydde jag mig inte om hur det gick för dem. Det är inte ett bra betyg för en bok att man känner så. Trots det så har jag i alla fall något positiv att säga om författarens arbete. Det är rätt bra gjort att ha skrivit en bok som hoppar fram och tillbaka i tiden så mycket som denna gör och ändå få läsaren att hänga med och förstå var i handlingen man befinner sig.

Bokens huvudpersoner är Patti och Walter Berglund (Walters farfar var svensk imigrant). Som läsare får man följa Patti och Walters liv, från barndom till typ 50-årsålern, men som sagt inte kronologiskt. Boken ska nog ge en bild av det amerikanska samhället, men inte ens det lyckas jag intressera mig för. Jag vet inte om tanken är att karaktärerna ska ha så många brister för att vara trovärdiga. Jag är fullt medveten om att alla människor har både trevliga och mindre trevliga drag i sin karaktär och personlighet och man kan tycka om dem ändå. Jag tycker trots det inte om bokens karaktärer och det förstör faktiskt läsningen för mig.

Vissa delar av boken är bättre än andra. Delen som berättade om Pattis uppväxt och hur hon träffade Walter tyckte jag var helt okej. Andra delar, som t.ex. när Walter och hans assistent Lalita ska övertala Walters kompis Richard att använda sin berömmelse och kontakter i musikvärlden för att hjälpa dem med ett miljöprojekt är så tråkig att jag insåg att jag inte kom ihåg vad jag hört. Utan att tänka på det hade jag slutat lyssna.

Boken har tydligen fått bra kritik så uppenbarligen finns det en massa människor som inte delar min åsikt om den. Så mitt råd får väl bli; gör som ni vill. Läs den om ni tror att det är något för er, men om ni tror att er smak liknar min så kan ni strunta i denna bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar