fredag 15 mars 2013

My name is Memory

Foto: adlibris.com/se
Eftersom jag alltid har läsning med mina elever på torsdagar så har jag haft en bok liggande på jobbet och igår läste jag ut den. Det var My name is Memory av Ann Brashares (hon som skrivit om systrarna i jeans). Detta är författarens andra bok för vuxna, men personerna det handlar om är runt 20 och jag tror att denna bok fungerar även för tonåringar (i alla fall de lite äldre).

Med tanke på titeln så kan man ju tro att det ska handla om en tjej som heter Memory, men så är det inte. Boken handlar om reinkarnation men framförallt om Daniel och Lucy. De flesta själar återföds och får leva många liv (det är olika hur många) men det är få som kommer ihåg att de levt förut. Daniel har ett alldeles speciellt minne för han kommer ihåg alla sina liv och kan känna igen andra själar fast de är olika personer i olika liv. Han älskar en tjej sedan många liv tillbaka. Han har aldrig varit ihop med henne, för saker kommer emellan, det är inte alltid som de är i samma ålder och ibland är hon gift med någon annan t.ex. hans elaka bror. Trots allt som går emot dem så är hon den första han minns och den som han lättast känner igen. Han letar alltid efter henne och väntar på den dag då det ska vara deras tur. I nutid så heter denna tjej Lucy och hon träffar Daniel för första gången i High school.

Vartannat kapitel följer Daniel och Lucy i nutid och vartannat kapitel berättar om Daniels tidigare liv från början fram till där han är nu. Det första hindret för deras kärlek i nutid är att Lucy inte kommer ihåg Daniel. Han är också så rädd att göra något som hon inte vill att han mest håller sig undan. Ett medium, en psykolog, drömmar och efterforskningar gör att Lucy börjar förstå hur det ligger till. Då kan man ju tro att allt ska ordna sig och de ska få varandra, men nya och allvarliga problem dyker upp. Daniels bror, som var gift med Lucy när hon hette Sophia, är ute efter hämnd för att Daniel försökte rädda Sophia från hans misshandel. Ibland är det roligt när man kan räkna ut saker innan de händer i böcker och att denna bror skulle ställa till det förstod jag innan det blev så.

Bokens slut är rätt så öppet, så jag var direkt tvungen att försöka kolla upp om det fanns någon fortsättning. Det gör det inte än så länge, men på ett forum var det någon som skrev att det skulle bli en trilogi. Jag hoppas på det så att jag kan få reda på hur det går för Daniel och Lucy.

Jag tror inte på att man lever flera liv men det är en intressant tanke och boken förklarade det på ett logiskt sätt tycker jag. Rädslor vi har i detta liv beror på saker som hänt oss i tidigare liv. Vi kan bära med oss "skador" på vår kropp och drömmar kan berätta om tidigare upplevelser. Att förstå detta mer och mer får Lucy uppleva och jag tror att hennes upplevelser skulle vara rätt så skrämmande men samtidigt fascinerande. T.ex. har en tidigare version av henne lämnat ett brev åt henne som hon hittar efter att ha drömt om det.

Hoppas det kommer en fortsättning och rekommenderar denna lilla kärlekshistoria som är både annorlunda och intressant.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar