tisdag 26 mars 2013

The white queen

Foto: adlibris.com/se
När jag var i London förra året så köpte jag tre böcker i en ny serie av Philippa Gregory, (det har nu kommit en fjärde och en femte är på väg). Hon har tidigare bl.a. skrivit en serie om Tudor-tiden och denna serie handlar om Rosornas krig.

Den första boken som skrev till denna serie var The white queen. Huvudpersonen här är Elizabeth Woodville, som gifte sig med Edward IV av York. Eftersom York- familjen symbol är den vita rosen så blir Elizabeth den vita drottningen.

Rent historiskt så tycker jag att denna bok är mycket intressant. Problemet när jag läste den var att den aldrig riktigt tog sitt grepp om mig. Jag tycker att läsning är som bäst när man bara MÅSTE fortsätta läsa, när man läser hela dagen om man kan. Så blev det inte med denna bok. Lite grann så var det som att läsa en historiebok, vilket är intressant men kanske inte alltid så medryckande.

Elizabeth är mamma till prinsarna som försvann i Towern, och dem hade jag hört talas om förut utan att veta så mycket om vad som hände. Det var intressant att läsa om i vilket sammanhang som två prinsar försvann, utan att någon har kunnat bevisa vad som hände med dem. Fast i denna bok är det bara en prins som försvinner, för deras mamma har skickat bort den andra sonen och skickat en tjänares son till Towern, klädd som prins. Tydligen finns den en teori om att det kan ha gått till på det sättet, men som sagt har inget kunnat bevisas. Även om man förstår att Elizabeth ville skydda sitt eget barn, så är det hemskt att hon skickar någon annans barn i döden. Då märker man ett av Elizabeths oförsonliga karaktärsdrag; hon har inte dåligt samvete för något. Hon gör verkligen allt för hennes familj ska kunna behålla tronen, oavsett hur fel man som läsare kan uppfatta det som.

Tronen, det är om den allt kretsar. Det planeras och krigas om den. Rosornas krig kallas också för kusinernas krig. Huset York och Lancaster slåss om tronen och dödar varandra för den, men även inom varje familj så dödar de varandra för att kunna ta kronan. Det måste ha varit oerhört osäkra tider att leva i. Vem skulle man alliera sig med? Hur länge skulle den alliansen hålla? Skulle man bli dödad för den?
Som kvinnan var livet ännu osäkrare. Kvinnor ägdes av män, först sin far och sedan sin man. Elizabeth hade naturligtvis viss makt som drottning, men hennes man kungen stod ändå över henne.

Om man gillar historia och vill veta mer om Rosornas krig så rekommenderar jag denna bok (och troligtvis de böcker som följer i serien, även om jag inte läst dem än).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar