torsdag 27 december 2012

Veronika bestämmer sig för att dö

Foto: adlibris.com/se
Nu på jullovet har jag läst Veronika bestämmer sig för att dö av Paulo Coelho. Jag har inte läst något av denna författare tidigare men förstått att han är populär. Jag tror att detta var fel bok att läsa på jullovet, när man är trött efter en hel hösttermin. Något lättsammare hade nog passat mig bättre. Detta var lättläst men lite för tungt och deprimerande på något sätt. Mot slutet lättade det lite och helhetsintrycket blev inte lika mörkt som jag först trott.

Boken handlar om Veronika. Hon är ung och vacker, med vänner och ett jobb. Trots att hon verkar ha ett rätt så normalt liv så bestämmer hon sig för att ta sitt liv för hon tycker att livet är meningslöst. Hon äter en massa piller och vaknar sedan upp på mentalsjukhus. Där får hon reda på att hennes hjärta tagit skada och att hon bara har en vecka kvar att leva. På mentalsjukhuset träffar Veronika andra människor som hamnat där av olika anledningar och stannat av olika anledningar. Det är långt ifrån alla som faktiskt är sjuka. Som läsare får man lära känna några av de andra patienterna lite mer.

Jag tänkte under läsningen att boken försökte vara filosofisk, men att jag inte var mottaglig för det just nu. Jag tänkte också att jag själv inte har mer att leva för än Veronika hade... och det kan ju låta som en deprimerande tanke, men jag förstod aldrig riktigt vad det var som var så meningslöst. Varför gav hon upp? Bokens svar kan kanske vara att hon inte uppskattade det hon hade och att hon ansträngde sig mer för att vara och göra det som förväntades istället för att det hon verkligen ville. Det sistnämnda tror jag i och för sig att många av oss lider lite av, mer eller mindre. Det behöver väl inte vara skäl nog för självmord?! Nu låter det ju som att denna bok mest var deprimerande, men slutet var ändå hoppfullt med en twist, så jag kände mig ändå nöjd när boken var slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar