torsdag 6 juli 2023

Klubben för lyckliga slut

Foto: adlibris.com/se
Jag har inte tidigare läst något av Caroline Säfstrand, men såg att hennes senaste bok fick pris på feel good-festivalen. Inser också nu att jag nog har en annan av henens böcker liggande i min bokhylla på Storytel, men nu blev det Klubben för lyckliga slut, först boken i serien "Vid livets vägskäl". 

Enligt baksidan handlar denna bok om tre kvinnor. Cecilia som blivit änka och försöker leva vidare utan man och med tvillingsöner som flyttat iväg för att studera. Lisbeth som jobbar som kock på förskola och tar hand om pensionerad man och barnbarn när hon är hemma, trots att hon vill ta mer hand om sig själv och sin relation till mannen. Ivy som är orolig för allt, speciellt det som rör den två-åriga sonen. Jag skulle säga att den också handlar om Cecilias syster Michelle, som kommer och bor hos sin storasyster efter att henens man begärt skilsmässa, trots att de inte haft kontakt på många år. Den handlar också om Sam, som håller i skrivarkursen om lyckliga slut. På hans kurs hamnar kvinnorna och fast ingen föreställer sig det till att börja med så kommer det att förändra deras liv, på ett eller annat sätt.

Jag tycker om boken. Den var trevlig men alla karaktärer hade allvarliga problem i sina liv. Detta behandlades med finkänslighet och värme. Jag tror boken vill förmedla hopp om att saker och ting kan ordna sig till slut. Jag kommer att lyssna på de andra böckerna i serien också. Undra vad kopplingen är mellan dem? Kanske platsen. Några av karaktärerna i denna bok bodde i Helsingborg, och jag tror att någon gör det även i nästa bok. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar