söndag 23 april 2023

It starts with us

Foto: adlibris.com/se
Colleen Hover tar vid precis där hon slutade i förra boken. Den slutade med att Lily mötte Atlas på gatan. Atlas som var hennes tonårskärlek och som nu i vuxen ålder kom till hennes räddning när hennes man Ryle misshandlat henne. It starts with us börjar med Atals som berättare, sedan växlar det mellan honom och Lily. Jag tycker om att det är två uppläsare. Det känns verkligen som att det är Lily och Atlas som berättar sin historia. Jag tror inte att det varit en lika bra ljudbok om det bara varit en uppläsare.

Att gå vidare efter skilsmässan är inte så lätt för Lily. Hon anmälde aldrig Ryle och kan därför inte ha hans aggressioner som argument i en vårdnadstvist om dottern. Hon måste alltså komma överens med honom på något sätt. Det går hyfsat ända tills hon börjar träffa Atlas. Ryle tycker att det är Atlas fel att Lily lämnade honom, vilket är helt befängt, men han är ju inte riktigt som man ska, kan man ju säga.

Den förra boken fokuserade ju på Lilys och Ryles våldsamma och dysfunktionella förhållande, vilket gjorde det till en hemsk och jobbig bok att läsa. Denna är mer positiv och hoppfull, eftersom Atlas är en helt annan typ av person. Att Lily har stöd från sin mamma och sina närmsta vänner ger henne styrka att gå vidare. Att hon ska kunna gå vidare är allt jag vill när jag lyssnar på denna bok. Att hon ska få bli lycklig, efter allt elände hon upplevt, är allt jag önskar för henne. Om läst den förra boken tycker jag att man ska läsa denna också, men man kan inte läsa denna utan att ha läst den förra.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar