söndag 9 april 2023

It ends with us

Foto: adlibris.com/se
Det var länge sedan jag lade Colleen Hovers It ends with us I min bokhylla på Storytel. Det var långt innan den trendade på sociala medier och "alla" skulle läsa den. Den har dock blivit kvar i min bokhylla tills nu. Jag får då också erkänna att jag inte hade förstått vad den skulle handla om. Att ämnet var våld i nära relationer var inget jag begripit innan jag började lyssna. Den var bitvis rätt så jobbig. Det var hemskt och samtidigt frustrerande. När jag förstått vad ämnet rörde sig runt så blev jag bekymrad över om detta skulle väcka jobbiga minnen. Även om mitt förflutna inte innehåller lika hemska och fysiska upplevelser som Lily i boken får vara med om så vet jag ändå vad det är att vara i en ohälsosam relation, som långsamt bryter ner en. Som sagt så var det jobbigt att lyssna på, men jag blev också överraskad över hur irriterad jag blev på Lily när hon stannade trots att hon blivit slagen till medvetslöshet. Jag trodde kanske att jag skulle ha mer förståelse för henne än vad jag hade. Kanske betyder det att det nu gått så lång tid att jag har kunnat distansera mig från mina egna upplevelser. 

Lily Bloom är bokens huvudperson. Hon möter läkaren Ryle, som direkt berättar att han vill ligga med henne men inte ha ett förhållande. Detta ändars dock snart och de inleder en passionerad romans. Allt blir oerhört komplicerat när Lilys första kärlek Atlas dyker upp. Även om Lily älskar Ryle så har hon aldrig kunnat glömma Atlas och det de delade i tonåren. När Ryles mörkare sidor visar sig blir det besvärligt för Lily, som blivit bästa kompis med Ryles syster och har en mamma som hon först inte vill tynga med sina egna bekymmer. 

Det finns en fortsättning som ska fokusera mer på Atlas perspektiv. Även om jag inte tyckte att denna bok var så bra som hypen och en hel del recensioner sade så kommer jag lyssna på fortsättningen också. Jag hoppas på ett mer hoppfull fortsättning för Lily. 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar