måndag 31 oktober 2022

Fem år senare

Foto: adlibris.com/se
Just nu kommer jag inte ihåg var jag läste om Rebecca Serles Fem år senare. Det kan ha varit på något bokkonto på Instagram. I vilket fall hade jag den i min bokhylla på Storytel och förra veckan klämde jag in den innan det var dags för bokcirkel igen. Detta är alltså en rätt så kort bok, men trots det rätt så mycket innehåll.

Dannie Kohan är på anställningsintervju för sitt drömjobb, (som hon sedan får). Senare på kvällen friar hennes pojkvän. Allt är alltså perfekt. På kvällen somnar hon och vaknar sedan upp i andra kläder, i en annan lägenhet, i en annan del av New York och med en annan man. Datumet på nyheterna är fem år fram i tiden. Mycket förvirrande! Sedan vaknar hon upp i sitt vanliga liv, i sin vanliga tid, igen. Hon går till en psykolog för att få ordning på sina röriga tankar om det som var en extremt verklig dröm, men lägger det sedan bakom sig. Det vill säga tills det gått fyra och ett halvt år och hon blir presenterad för mannen i drömmen. Vad är det som händer egentligen och vad kan hon göra åt det?

Jag gillade denna bok. Den var underhållande på flera sätt. Man undrade hur allt skulle sluta och det blev en överraskning. Det är roligt när man inte kan räkan ut hur det ska lösa sig. I denna bok passade det utmärkt att man inte förstod. Dessutom blev innehållet allvarligare och starkare än jag hade väntat mig. Jag hade nog väntat mig en mer alldaglig feelgood-bok. Jag fick mer djup och allvar än vad jag trott. Det var också överraskande. En liten men innehålls rik bok alltså.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar