torsdag 13 oktober 2022

Världens lyckligaste kvinna

Foto: adlibris.com/se
Jag såg av en tillfällighet en trailer för en film som skulle komma till Netflix snart. Jag tyckte filmen verkade spännande och förstod att den baserades på en bok. Rätt så direkt började jag lyssna på Världens lyckligaste kvinna av Jessica Knoll. 

Boken växlar mellan nutid, då Ani jobbar på ett prestigefyllt kvinnomagasin i New York, är förlovade med den rike Luke, och har svält sig ner till en storlek 32, och dåtid när hon gick i high school. Man förstår direkt att Ani har ett behov av att bevisa något. Det hände något under hennes skoltid som ett dokumentärfilmsteam nu vill undersöka. Till slut går hon med på att medverka i dokumentären. Hon anser sig vara tillräckligt lyckad för att kunna gå ut med sin berättelse. 

TiffAni, som Ani egentligen heter, lämnade sin katolska flickskola och började på privatskolan Bradley. Där försökte hon få vänner och lyckades ta sig in den populära gruppen. Allt gick dock åt skogen p.g.a. alkohol, våld och stora svek och respektlöshet. En lärare försökte hjälpa henne men redan då var det viktigare med vad folk tyckte om henne, så inga anmälningar gjordes. Detta leder sedan fram till den totala katastrofen. 

Boken bygger upp en otrolig spänning. Tyvärr så tycker jag inte att den levererar fullt ut fram mot slutet. Den bygger upp så mycket att den inte fullföljer sin egen upptrappning. Trots det så är det en spännande, gripande, intressant och engagerande bok. 

Filmen, som jag precis tittade på, liknade boken i stort. Författaren, som även skrev filmmanuset om jag fattat rätt, hade ändrat på en del detaljer och på ett sätt tycker jag nog att historien hänger ihop lite bättre i filmen. Detta p.g.a. att spänningen och upptrappningen fullföljs på ett sätt som matchar i nivå. Några aspekter av historien var dock bättre i boken och flera karaktärer fick tydligare karaktärsutveckling där. 

Sammanfattningsvis så rekommenderar jag både boken och filmen. 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar