torsdag 16 juni 2022

Soluppgång över strandpromenaden

Foto: bokus.com
Nu är det ungefär en och en halv vecka sedan jag lyssnade på Jenny Colgans Solupgång över strandpromenaden. Det är den fjärde boken som utspelas på den lilla ön Mount Polbearne i Cornwall. I de tre tidigare böckerna har vi mest fått följa Polly, som flyttade dit och tog över bageriet. I denna bok är hon också med, men huvudpersonen är Marissa. 

När Marissas morfar dör faller henne värld samman. Hon går in i en depression och klarar inte av att gå ut och träffa människor. Hennes hyresvärd i London fixar ett boende åt henne på ön, och de första veckorna lämnar hon inte det lilla huset. Hon lider i tysthet av ljuden från sin granne, som är musiker och pianolärare. Hon har terapisamtal över datorn. Jag tror att det är samma psykolog som en huvudperson i en annan serie av samma författare träffade. En liten crossover alltså.

Boken är trevlig och lättsam, men med allvarlig botten. Det är trevlig att få se hur det går för Polly och hennes familj. De spelar en relativt stor roll i boken, trots att de inte längre är huvudpersoner, och det tycker jag är trevligt. Nu blev det många "trevligt" i samma stycke, men det är en bra beskrivning av denna bok. Jag blir inte speciellt överraskad av något som händer men jag tycker om det.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar