måndag 20 juni 2022

Je m ´appelle Agneta

Foto: adlibris.com/se
Jag gillar verkligen Emma Hambergs böcker, speciellt att lyssna när hon själv läser dem. Tråkigt att jag nu inte har något mer av henne att lyssna på. Alla hennes vuxenböcker har jag läst eller lyssnat på, även några av de som är för ungdomar. Jag har nu också fått mamma att börja lyssna på hennes serie om Rosengädda. Jag däremot har inget annat val än att vänta tills nästa år då fortsättningen på Je m `appelle Agneta ska komma.

Agneta är 49 år. Hennes barn har flyttat ut och hennes man Magnus är mer intresserad av fågelskådning och simning än av henne. Han förstår henne inte, och har nog egentligen aldrig gjort det. Agneta ser en annons om att en pojke i Frankrike behöver någon som kan ta hand om honom, någon som kan svenska. Hon svarar på annonsen och trots att alla tycker att hon blivit galen ger hon sig av. I den lilla byn i Provence hittar hon till klostret och inser att pojken inte är en pojke, utan en gammal man som är dement. I sin demens så glömmer han ibland att han kan franska och grannarna annonserade efter hjälp på svenska. Einar har bott i klostret med sin pojkvän Armand i många år. Armand är nu död, men det glömmer Einar ibland. Varje fredag kl 17 går Einar till baren, för att vänta. Han väntar på att hans son en dag ska dyka upp. När Einar lämnade sin fru för Armand fick han inte längre ha kontakt med sin son. Han har skrivit brev till honom i alla år men inte fått svar. Nu väntar han på baren. Agneta får presentera sig gång på gång för Einar som i början inte kommer ihåg vem hon är, men allt eftersom hittar de varandra och blir de bästa vänner. Agneta börjar känna sig hemma i den lilla byn, trots att hon inte kan språket. Hon kommunicerar med det lilla hon kan, google översätt, kroppsspråk och ibland med hjälp av någon som kan engelska. 

Jag gillar verkligen hur Emma Hamberg kan skriva så humoristiskt om saker med allvarlig botten. Detta handlar i grund och botten om att hitta sig själv och sedan våga vara den personen. Jag tycker verkligen om Emmas böcker. Jag ser fram mot att se hur det går för Agneta, Einar och alla andra i den lilla franska byn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar