torsdag 17 februari 2022

Pärlsystern: Ceces bok

Foto: adlibris.com/se
Pärlsystern: Ceces bok är Lucinda Rileys fjärde bok om de sju systrarna. Precis som tidigare böcker handlar det om hur en av de adopterade systrarna söker sitt ursprung efter faderns plötsliga död. 

Denna gång handlar det om Cece. Det jag läst om henne i de tidigare böckerna hade gjort att jag inte direkt var förtjust i henne. Hon verkade självisk och egensinnig. Nu när det var hennes bok fick man en annan bild av henne, och tycke inte länge illa om henne. Det var kanske rätt så givet att det skulle bli så. En person har för det mesta flera olika sidor och det första intrycket stämmer inte alltid. Däremot funderar jag på hur vanligt det är att man har så allvarlig dyslexi att att man trots utmärkt utbildning har så stora problem med att läsa, som Cece har. Min erfarenhet är att övning ger färdighet och att man tränar upp sin förmåga, även om det är jobbigt. Fast kanske har jag bara inte stött på ett så besvärligt fall. Cece följer spåren, hon fått av sin far, till Australien. Där kommer hon hitta både ny och gammal familj.

Vi får också följa Kitty, som i början av 1900-talet lämnar Skottland för Australien. Jag gillade verkligen att följa Kittys historia och att fundera på hur den hänger ihop med Cece, och aboriginerna, som otvetydigt finns i Ceces släkt.

Jag sade tidigare att den tredje boken i serien är min favorit. Denna kommer på en solklar andraplats, mycket p.g.a. Kitty. 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar