torsdag 13 januari 2022

Paradiset

Foto: adlibris.com/se
Jag har kommit ungefär halvvägs i en mycket tjockare bok, som jag valt själv, men gjorde paus för denna bok för bokcirkeln. Abdulrazak Gurnah har skrivit Paradiset och fick Nobelpriset i litteratur nu senast. Jag har läst några nobelpristagare förut, och tyckt lite olika om dem. Än en gång funderar jag på vad som gör att en författare får Nobelpriset. 

Yusuf får som tolvåring följa med sin farbror Aziz till kusten och bo och jobba hos honom. Det visar sig dock att farbror Aziz inte alls är Yusufs farbror. Yusuf har blivit såld som skuldslav för att betala av de pengar som hans pappa är skyldig. Detta låter ju som en lovande inledning, men boken fångade mig inte alls. Jag brydde mig inte om hur det skulle gå för Yusuf och på slutet hängde jag knappt med i vad som hände. Jag lyssna igenom hela boken men hade lika gärna kunnat strunta i det för detta engagerade mig inte alls. Antagligen kan många andra ha en helt annan åsikt, men detta är min. Jag upplevde inte att språket stack ut eller att historien engagerade mig. Inte en bok som jag skulle rekommendera. 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar