torsdag 31 december 2020

Familjen Bridgerton 1 - En annorlunda allians

Foto: adlibris.com/se
Jag kommer inte ihåg senast jag plöjde en bok på typ en dag. Först boken i serien om familjen Bridgerton, Julia Quinns En annorlunda allians sparade jag endast 35 sidor i till nästa dag. Netflix har precis gjort serie av denna bok och eftersom jag vill läsa böckerna innan jag ser filmer eller serier började jag med första boken. I familjen Bridgerton finns åtta syskon och bokserien har åtta böcker. En för varje syskons historia om att hitta kärleken, i 1800-talets England.

Daphne är fjärde syskonet, och äldsta dottern, i familjen Bridgerton. Syskonen är döpta enligt alfabetet, alltså D för Daphne, fjärde bokstaven. Hon debuterade i Londons societet redan förra säsongen och har ännu inte hittat en make. Hennes egen teori är att alla ser henne som en vän, inte ett romantiskt intresse. 

Simon Basset, hertig av Hastings och bästa vän med Daphnes äldsta bror Anthony, återvänder till England efter sex år utomlands. Det som fick honom att återvända var hans fars död. Att säga att förhållandet mellan far och son var ansträngt och frostigt är att uttrycka sig milt. Simon har bestämt sig för att aldrig gifta sig, så att hans ätt dör ut och hans fars arv inte kan gå vidare i generationer. 

När Simon och Daphne möts på Lady Danburys bal formas en plan. De ska låtsas vara intresserade av varandra, för att alla mammor till ogifta unga damer ska låta Simon vara ifred och fler unga män ska få upp ögonen för Daphne. Man behöver inte ha läst speciellt många romantiska böcker för att räkna ut att Simon och Daphne kommer att falla för varandra på riktigt. 

Jag tycker att detta är en trevlig bok. Den beskrivs som Jane Austen möter Bridget Jones, och ja, det ligger nog något i det. Dialogen är mer Bridget Jones och tiden, platsen och det sociala livet är mer Jane Austen. Jag kommer att titta på serien, även om den verkar vara en fri tolkning. Jag kommer troligtvis också att läsa fler böcker i serien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar