måndag 10 augusti 2020

Ödesmark

Foto: adlibris.com/se
 Jag har inte läst Stina Jacksons förra bok med lyssnade igenom Ödesmark på en knapp vecka. Den var bra, men inte fantastisk. Det är lite av en deckare, men också ett drama om vad som håller familjer samman och vad som kan bryta sönder dem.

Liv är huvudpersonen. Hon bor med sin pappa Vidar och sin tonårsson Simon i den lilla byn Ödesmark utanför Arvidsjaur. Ryktena säger att Vidar är rik, att han tjänat stora pengar på skogsaffärer. Man kan inte tro att familjen är rik när man tittar på hur de lever. Folk undrar också över detta att Liv har stannat hos sin pappa, att hon aldrig skaffat ett eget hem.

Liam har en dotter på 5 år. Han vill komma bort från sin brors knarkaffärer och kunna köpa ett hus så att han slipper bo med dottern i sin mammas garage. Den enstörige Juha tipsa bröderna om Vidars förmögenhet och föreslår att de ska råna honom. Något går väldigt fel den natten och Vidar blir skjuten.

Det intressanta med boken är att jag tror att jag förstått hur allt gått till, men det visar sig att det har jag inte. Det var inte som jag trodde att det i princip stått att det var. Sedan finns det andra saker, om Livs tonårstid (som kommer i tillbakablickar då och då) och om vem som är Simons pappa, som inte är så solklara. Det insinueras vissa saker och det kan hända att vissa läsare skulle säga att det är så det är, men jag känner mig lite osäker. Vi ska prata om den här boken på nästa bokcirkel så då får vi väl se om det är fler som är lite osäkra eller om de andra tycker att de "vet" hur allt ligger till. Jag lutar nog ändå åt att tro att insinuationerna visar på vad som hänt, även om det inte uttalas med tydlighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar