söndag 30 augusti 2020

1794

Foto: adlibris.com/se
Niklas Natt och Dag har följt upp 1793 med 1794. Mickel Cardell och Anna Stina Knapp återvänder här i uppföljaren, men får även sällskap av nya karaktärer. Cecil Winges lillebror Emil blir nu Cardells kompanjon i sökandet efter sanningen om den flicka som brutalt dödades på sin bröllopsnatt.

Det är ett brutalt, skitigt och för det mesta kompromisslöst Stockholm som beskrivs. Vi lämnade Anna Stina på en rätt så bra plats senast, men säg den lycka som varar. Jag hoppas verkligen att hon kan få det bättre i nästa och sista boken i serien, än den plats vi lämnar henne på i slutet av denna bok. Även Mickel Cardell upplever mest elände i denna bok. Han saknar Cecil och ersätter honom med Emil, som endast är en blek kopia av sin äldre bror. Emil strider mot sina egna demoner, och man inser inte vidden av dem till en början. Även dessa män önskar jag något bättre för i den sista boken.

I denna bok möter vi också ynglingen Erik Tre Rosor. Med honom får vi uppleva den svenska kolonin på Barthélemy där slavhandel var en stor del av samhället.

Alla nämnda karaktärer möter brutalitet och sadism hos människor, (precis som i första boken). Jag hade hört att denna bok skulle vara brutalare och hemskare än den första. Jag tycker inte att det var värre i denna bok, eller så är det så att jag var beredd denna gång och därför inte upplevde det som värre. Om man har läst den första boken tycker jag att man ska läsa den här också. Jag ser fram mot den tredje och avslutande delen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar