torsdag 4 april 2019

Förföljaren

Foto: adlibris.com/se
Det var ingen tanke med det, men denna bok har en del likhet med den förra jag läste. Förföljaren eller The Obsession som den heter i original är en spännande bok av Nora Roberts. Jag gillar ju Nora Roberts böcker, och denna bok är inget undantag.

Som 12-åring avslöjar Naomi sin pappa som en brutal seriemördare. Detta förändrar naturligtvis hela hennes liv. Som vuxen reser hon runt som fotograf och först vid 30 års ålder väljer hon att slå sig ner på en och samma plats. Hon hittar ett hus med en utsikt som direkt får henne att känna sig som hemma. Hon köper huset och börjar med all renovering som behövs. Hon blir direkt vän med snickaren Kevin och med tiden även hans fru Jenny. Kevins bäste vän Xander är det samhällets bilmekaniker och direkt när Naomi träffar honom så vet jag att de är ämnade för varandra. Det tar lite längre tid för Naomi att inse det, men till slut accepterar även hon kärleken ch väljer att försöka lita på den.

Spänningen i boken kommer genom att kvinnor i det lilla samhället börjar försvinna och sedan dyka upp strypta, våldtagna och misshandlade. Naomis bror som blivit en exceptionell FBI-agent kommer för att hjälpa till med att hitta gärningsmannen. Jag blev riktigt nöjd när jag räknade ut vem det var, en bra bit innan slutet. Känns alltid bra att få känna sig lite smart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar