fredag 1 december 2017

The bookshop on the corner

Foto: adlibris.com/se
Den senaste veckan har jag lyssnat på The bookshop on the corner Av Jenny Colgan. Tidigare i år så lyssnade jag på hennes serie om det lilla bageriet på strandpromenaden. Det finns många likheter mellan dessa historier. En ung kvinna blir av med jobbet. Hon flyttar till en liten by och startar ett nytt liv genom att driva eget företag. Hon blir kär i en man som visar sig ha en familj redan. När hon sedan måste slicka sina sår möter hon rätt man. Dessutom har hon en smal och snygg väninna med ett lång och ovanligt förnamn. Är man vänligt inställd så konstaterar man att författaren hittat sin grej och kör på det. Är man mer böjd åt negativitet så tänker man att författaren bara upprepar sig och inte kan komma på nya historier. Hur det än är så är det mysig underhållning, typisk chick-lit.

Här är det bibliotekarien Nina som blir av med jobbet och flyttar till en liten by i Skottland och öppnar en liten bokshop i en van. Redan från början så hoppas jag att det ska vara bonden Lennox som är den rätte, trots att Nina till en början är mer intresserad att tågföraren Marek. När jag inser hur lik denna bok är de jag tidigare lyssnat på så förstår jag hur det kommer sluta. Jag tycker nog att det är lite för mycket likheter. Mer är så här måste man väl kunna variera sig, även om man har en viss berättarstil? Trots det så var det en underhållande bok. Den är precis det som man förväntar sig att den ska vara. Ibland är det precis vad man vill ha, så då är det bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar