tisdag 10 maj 2016

Glada hälsningar från Missångerträsk

Foto: cdon.se
Jag kände att jag behövde något lättsamt som gick snabbt att läsa och då valde jag verkligen rätt när jag tog Glada hälsningar från Missångerträsk av Martina Haag ur bokhyllan. På två dagar har jag läst denna bok. Den var lättsam, lättläst och rolig. Eftersom mina elever läser böcker och skriver bokrecensioner just nu så har även jag läst en del på lektionerna. Idag började jag skratta högt när jag läste så jag fick lov att berätta för elverna vad som var så roligt.

Nadja är bokens huvudperson. Hon är 44 år och eftersom hon inte kan bli gravid och inte ens har en man så står hon i kö för att få adoptera som ensamstående. Precis när hon tror att hon ska få sin dotter från Kina så ändras adoptionsreglerna och ensamstående får mycket svårare att adoptera. Hennes enda chans är att kunna visa att hon är gift, inom en månad. Hon gör en deal med sin syster. Systern ska fixa en man åt henne om hon åker upp till Missångerträsk i Norrland och passa systerns rullstolsburna svärfar medan systern och hennes man åker till Paris för att blåsa liv i sitt äktenskap.

Naturligtvis är det upplagt för missförstånd och komplikationer. Systerns svärfar lägger sig i planerna och försöker para ihop Nadja med sin gudson, (som alltså inte vet något om adoptionsproblemen). Naturligtvis är det äkta kärlek som till slut segrar. Fast det först efter diverse förvecklingar och problem, som ofta är skrattretande roliga att läsa om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar