torsdag 24 september 2015

Soul surfer

Foto: adlibris.com/se
Först såg jag filmen Soul surfer och sedan började jag följa Bethany Hamilton på Instagram och nu har jag läst hennes bok Soul surfer. 

Bethany har surfat sedan hon var liten. Båda hennes föräldrar kom till Hawaii för att de ville surfa och blev sedan kvar. Även hennes bröder är aktiva i sporten. När Bethany var 13 år blev hon attackerad av en haj och förlorade sin vänsterarm. Boken handlar om attacken, men framförallt om hennes väg tillbaka. Hon berättar mycket om sin tro på Gud och hur den hjälpt henne. Hajattacken gjorde Bethany till en kändis och hon tänker att hon ska använda sitt kändisskap för att göra gott och berätta om Jesus.

Jag tycker att Bethany verkar vara en fantastisk människa. Det är så starkt gjort att inte deppa ihop utan bara ta tag i livet igen, trots att hon förlorat en arm. Hon fick lära sig surfa med nya tekniker och har trots sitt handikapp kunnat bli en professionell surfare. När man tänker efter så inser man att det finns mycket som blir svårt att göra med bara en arm... och att paddla sig ut på en surfingbräda med bara en arm måste ju bli dubbelt så jobbigt och vara en klar nackdel i tävlingar. Att hon hela tiden litade på Guds kärlek till henne är också imponerande. Många skulle kanske börja tvivla vid stora motgångar. Fast å andra sidan är det ju just då som man behöver sin tro som mest, så det var helt rätt tänkt av henne tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar