tisdag 15 september 2015

The girl on the train

Foto: adlibris.com/se
När Paula Hawkins bok The girl on the train dök upp i min bokcirkel så kändes det som att jag sett den någonstans förut. Efter lite efterforskning så visade det sig att jag hade rätt. Jag följer Reese Witherspoon på Instagram och hon tipsar ibland om böcker hon läser och gillar. Hon hade tipsat om denna bok för att den var så spännande, och även berättat att den ska bli film. Detta gjorde att jag blev lite extra nyfiken. Det gick lite trögt i början av min läsning men det hade nog mindre med boken att göra än med min egen brist på energi.

Bokens huvudperson heter Rachel om hon pendlar in till London med tåg varje dag. Nästan varje dag stannar tåget en stund på samma ställe, så att Rachel kan titta in i trädgården hos ett par som hon tycker ser fantastiskt lyckliga och lyckade ut. Hon fantiserar ihop ett helt liv åt detta par, som hon inte alls känner på riktigt.

Ganska snart förstår man att Rachel har problem. Hon har blivit av med jobbet och förlorat sin man, p.g.a. att hon dricker för mycket. Hon fortsätter dock att pendla in till London, för hon vill inte berätta för Cathy, som hon bor hos nu, att hon blivit av med jobbet. Jag tycker inte att det är så lätt att tycka om Rachel hela tiden. Stundtals kändes det som att boken inte hade några sympatiska karaktärer. Kan detta bero på att jag har svårt att identifiera mig med Rachels alkoholism? Jag tycker nämligen att det är lättare att tycka om henne när hon är nykter. Hon gör så dumma grejer när hon druckit och när hon gör det så blir jag irriterad på henne.

En dag ser Rachel något hon inte väntat sig i den trädgård där hon tittar in varje dag. Detta sätter igång en hel serie av händelser, som blir bokens mysterium. Rachel vill lösa mysteriet och det vill jag också. Jag räknade ut hur det låg till men inte så fasligt långt före det uppdagades.

Boken har två andra stora kvinnoroller, och varannat kapitel är  skrivet från något av deras perspektiv. Det är ofta intressant när man kan få läsa om samma händelser från olika synvinklar. Det ska bli spännande att se filmen när den är klar, men än så länge så är det endast dessa tre kvinnoroller som är tillsatta.

Denna bok har jämförts med Gone girl och de har vissa likheter, t.ex. växlandet mellan olika karaktärer och mysteriet med en försvunnen kvinna. Den här boken är dock inte lika raffinerande och originell, men den är helt klart spännande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar