fredag 26 juni 2015

Hämnden bär Prada

Foto: adlibris.com/se
För flera år sedan läste jag Djävulen bär Prada av Lauren Weisberger. Jag förfasades och irriterades över den hemska chefen Miranda Priestley. Nu har jag läst fortsättningen; Hämnden bär Prada.

Det har gått 10 år sedan Andy lämnade jobbet som Mirandas assistent på tidningen Runway. Tillsammans med Emily, (som också varit Mirandas assistens) startar hon bröllopsmagasinet The Plunge. Det går bra för dem. Så bra att tidningskoncernen där Miranda jobbar vill köpa upp deras tidning. Andy hade trott att hon skulle slippa Miranda men nu är hon alltså tillbaka i hennes liv och Emily börjar återgå till den person hon var på Runway. Man skulle kunna säga att detta är bokens huvudspår men jag tycker att det som verkligen är grejen är att följa Andy genom bröllop, det första barnet och allt som hör det till, plus en del oväntade saker också,  för att till slut se henne landa som den person hon vill vara vid typ 36 års ålder.

Miranda är lika vidrig i denna bok som i den första, men jag upprörs inte lika mycket denna gång. Troligtvis för att det inte är någon nyhet i detta. Man förväntar sig inget annat av Miranda, hon är en minst sagt endimensionell karaktär. Det sägs att inspirationen till henne är Anna Wintour, chefredaktör på Vogue. Författaren till boken jobbade som hennes assistent under en tid där.

Det här får nog räknas som typisk chick-lit och ibland är det precis vad man vill ha.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar