lördag 13 december 2014

Death comes to Pemberley

Foto: adlibris.com/se
Stolthet och fördom av Jane Austen är en klassiker och en fantastisk bok. I Death comes to Pemberley  har deckarförfattarinnan P.D. James skrivit en fortsättning, som tar vid sex år efter slutet på Jane Austens bok.

Elizabeth och Darcy lever lyckliga, med sina barn, på godset Pemberley. Varje höst har de en bal och när boken börjar är det dagen före denna bal. Alla har fullt upp med förberedelserna och först på kvällen pustar paret Darcy ut tillsammans med Elizabeths äldre syster Jane, som kommit tillsammans med sin man. Lugnet avbryts av en vagn som i rasande fart anländer, med en hysterisk Lydia. Lydia är Elizabeths och Janes yngsta syster och hon och hennes man Wickham är aldrig inbjudna till Pemberley p.g.a. de problem de ställt till med tidigare. Lydia skriker att hennes man är död.

Detta är upptakten till det mordmysterie som boken kretsar kring. Eftersom brottet begåtts på Pemberleys mark så blir Darcy och Elizabeth indragna. Darcy mer än Elizabeth, eftersom kvinnor inte spelade de stora rollerna i samhället på denna tid. Han blir nästan mer huvudperson i boken än vad Elizabeth blir, och det är inte speciellt mycket tid som de kan spendera tillsammans, bara de två. Det finns följaktligen inte rum för så mycket romantik i boken.

Jag har inte läst något av denna författare tidigare, så jag vet inte hur hon brukar skriva. Däremot så har jag läst flera av Jane Austens böcker och jag tycker att denna bok har ett språk som liknar hennes. Det känns lite gammeldags, och jag förstår inte alla ord, (vill poängtera att jag läste den på engelska). Om Jane Austen hade skrivit om ett mord så skulle hon ha kunnat skriva ungefär så här, tror jag. Det måste räknas som ett gott betyg till denna bok och dess författarinna.

Boken har faktiskt stått i min bokhylla ett tag och anledningen att jag läste den just nu är att en miniserie baserad på boken nu sänds på svt 1 på lördagar. Jag valde att inte se det första avsnittet förra lördagen och har nu sett det på svt play istället, efter att ha läst färdigt boken. Direkt kunde jag upptäcka vissa skillnader och jag undrar varför de valt att ändra på saker, så som de gjort. T.ex. så är det Elizabeths föräldrar som är på Pemberley, istället för Jane och hennes man. Kanske tycker man att Elizabeths hysteriska och pinsamma mor är en roligare karaktär att ha med, till skillnad från den lugna och korrekta Jane.

Jag tyckte om boken och det var roligt att "återse" karaktärer som känner sedan tidigare, och se hur det gått för dem. I kväll kommer andra avsnittet på tv och då kommer jag titta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar