onsdag 18 juli 2012

Den dubbla tystnaden

Foto: cdon.se
Den dubbla tystnaden av Mari Jungstedt är en deckare som utspelar sig på Gotland. Det är den första Gotlandsdeckaren som jag läser. Den var helt okej men ingen omvälvande läsupplevelse. Man märker att det varit böcker innan denna för det refereras till fall som poliserna Knutas och Karin jobbat med tidigare och hur reportern Johans liv förändrats genom giftermål och barn. Även om jag är en sådan person som gärna vill läsa serier från början och det stör mig lite att inte ha full koll på det som det refereras till så är det ändå en fristående bok och det går bra att läsa den utan ha läst de sex böcker som kom tidigare. (Anledningen att jag lyssnade på denna bok var att jag fick låna den av en kollega och tänkte att jag kan väl se vad jag tycker om Gotlandsdeckare.)

Handligen är rätt så okomplicerad. Ett kompisgäng bestående av tre par åker till Bergmanveckan på Fårö och sedan vidare till Stora Karlsö. Under denna resa blir en av männen mördad och en kvinnan försvinner, för att sedan hittas mördad även hon. Som läsare får man följa kompisgänget och polisernas arbete med att lösa mordgåtan.

Det blev varken speciellt skrämmande eller nagelbitande, men jag lyssnade ändå vidare för jag ville få reda på vem mördaren var. Boken var ett okej tidsfördriv men den lämnade inga bestående intryck eller speciella känslor hos mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar