söndag 10 juni 2012

Kråkflickan

Foto: adlibris.com/se
På ett dygn läste jag Kråkflickan av Jerker Eriksson och Håkan Axlander Sundquist. Det var en vidrig bok men jag drogs in och bara fortsatte läsa, tills den var slut. Jag brukar inte läsa deckare speciellt ofta, så detta var inte en bok som jag hade läst om det inte varit så att en av de andra tjejerna i vår bokcirkel hade valt den.

Boken har två huvudpersoner. Den ena är kriminalkommissarien Jeanette Kihlberg och den andra psykoterapeuten Sofia Zetterlund. När en pojke hittas död i ett buskage får Jeanette ta hand om fallet, och senare hittas fler pojkar döda. Alla pojkarna är av utländsk härkomst och de har inga släktingar i Sverige som saknar dem. Detta gör att fallen inte direkt prioriteras av åklagaren. Sofia är expert på barn som upplevt trauman och en av hennes nya patienter är en tonårspojke som varit barnsoldat, men hon jobbar också med att förhöra brottslingar för att ge rekommendationer till domstolen om de ska få fängelse eller vård. Victoria Bergman är en patient som Sofia tänker mycket på och hon tycker att hon har vissa likheter med den före detta barnsoldaten. Likheten är att de båda visar tecken på multipla personligheter.

Efter ungefär halva boken korsas Jeanette och Sofias vägar p.g.a. deras olika utredningar. De får direkt en speciell kontakt och börjar träffas även privat. Mer än så här ska jag inte säga om handlingen för då förstörs nog läsupplevelsen. Däremot kan jag säga att det är mycket hemska brott mot barn som man får läsa om. Övergrepp, tortyr och liknade vidrigheter gör att det stundtals känns rätt så obehagligt. Jag skulle inte vilja ha varken Jeanettes eller Sofias jobb och behöva konfronteras med sådana hemska saker. Trots (eller kanske p.g.a.) hemskheterna så är detta en spännande bok. Det är korta kapitel som gör det lätt att tänka: "jag tar ett till" och sedan har man helt plötsligt läst hela boken. En ruggig deckare som jag kan rekommendera, bara man inte är för känslig. Eftersom detta är första boken i en trilogi så måste jag nu läsa de andra två böckerna också, så att jag får veta hur allt slutar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar