söndag 27 november 2022

Bokträdgården i Primrose Hill

Foto: adlibris.com/se
Det är nu en vecka sedan jag lyssnade färdigt på Bokträdgården i Primrose Hill av Sarah Jio. Titeln är verkligen en direktöversättning av den engelska, (är jag rätt så säker på i alla fall). Valentina Baker ärver nämligen ett hus när hennes mamma dör och i bottenvåningen ligger en bokhandel som heter The Book garden, och den ligger i Primrose Hill i London.

Valentinas mamma lämnade familjen när Valentina var 12 år. Hon och hennes pappa lämnade då Kalifornien och flyttade till Seattle. Valentina skrev till sin mamma men fick aldrig något svar. Hennes mamma hade flyttat tillbaka till London och tydligen lämnat allt bakom sig. När Valentina precis håller på att skilja sig så får hon beskedet att hennes mamma dött och lämnat allt till dottern hon inte träffat på så många år. Valentina reser till London och tar över sin mammas bokhandel och lär känna hennes vänner och kunder. Mamman har också lämnat efter sig en skattjakt, som allt eftersom leder Valentina till svaren på frågorna om vad som egentligen hände.

I vartannat kapitel hoppar vi tillbaka i tiden och får följa Eloise, Valentinas mamma, från ungdomen i London, till hemmafrulivet i Kalifornien och slutligen tillbaka i London, förkrossad men med möjlighet att förvekliga sina drömmar. 

Jag tyckte om denna bok. Det var lite extra mysigt att huvudpersonerna älskade böcker och hade en bokhandel. Deras prat om böcker kändes inspirerande. Jag kände också hur jag drogs till London igen. Trots att jag varit där många gånger så vill jag tillbaka. En feel good - bok, med engagerande intrig och en trevlig bokhandel. Rekommenderas varmt.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar